Pages

27. jul. 2011

NYC day 5

Jeg undskylder, selvom jeg ikke burde undskylde. 
Men her har I dag 5 i New York, den sidste hele dag i byen, der aldrig sover.

Vi startede dagen ud med en Subway-tur til Brooklyn. Ikke for at se Brooklyn, men for at gå over Brooklyn Bridge. Man skulle efter sigende få et fantastisk view af New York, hvis man går over broen fra Brooklyn. Og jeg kan kun give vedkommende, der har sagt det, ret. Det var fantastisk. Man fik en helt anderledes vinkel på byen, og det synes jeg, var rigtig fedt. Solen skinnede, det var mega varmt (derfor anbefaler jeg, igen, at gøre det en dag, hvor der ikke er så varmt) og New York Skyline så fantastisk ud i solens stårler.









På de kæmpemæssige jern-bjælker på broen havde folk skrevet små hilsner. Jeg syntes, at der da også skulle stå vores navne, så jeg skrev dem ned blandt alle de andre. Så hvis I en dag går over Brooklyn Bridge, så kig lige efter mit navn, det er på halvdelen længst inde mod New York.

Derefter gik vi ind mod Ground Zero, hvor Century 21 ligger. Jeg har aldrig oplevet noget mere sindssygt, mere overvældende og rodet. Century 21 er en kæmpe butik, der er proppet til randen med tøjstativer og billigt tøj. Nogle mærker kender man (jeg så blandt andet Juicy Couture) og andre (de fleste) er noget ukendt noget. Jeg tror, man kan gøre nogle kup derinde, hvis man altså har tiden og tålmodigheden til det. For der er tøj i massevis overalt, hvor man kigger hen, og så gør det det ikke bedre, at mindst halvdelen af New Yorks befolkning er mast sammen der. Det er ét stort kaos, og da jeg ikke havde tiden til det, købte jeg ikke andet end en ring. Jeg er helt sikker på, at jeg ville have kunnet finde rigtig meget tøj, og jeg fandt da lidt, men køen til prøverummet var monster lang. Og det havde jeg hverken tid eller tålmodighed til. Så Century 21 er et okay fedt sted, hvis du har til og masser af tålmodighed med.


































Da vi var færdige i Century 21 og alle gik og surmulede (længere historie, som jeg skriver et indlæg om en anden dag. Men kort fortalt, gik besøget i Century 21 lidt i ged og jeg endte med at stå og vente i en halv time...) gik vi en tur gennem Chinatown. Og ja, jeg har aldrig rigtig været fan af Chanatowns. Der er dejligt farverigt, og det er så sjovt, som det lige pludselig skifter med husene og menneskerne. Og at alt bare står på kinesisk. Men der lugter sjovt, underligt, og det bryder jeg mig bare ikke om...


Noget, det var fint ved Chinatown, var dog alle de små boder med frugt, der var over det hele. Så fint med farverige paraplyer og en masse eksotisk frugt, som jeg aldrig i mit liv havde set før. 

Endnu en fascinerende ting ved New York; deres måde at parkere biler på. Det er så genialt lavet, og jeg synes simpelthen, det er så vildt.

I min søgen på ting at lave og steder at se i New York, var jeg faldet over en vintage-butik kaldet Screaming Mimi's. Jeg havde sat min for hovedet, at den butik skulle jeg bare ind i - og det resulterede så i, at vi gik omkring 200 husnumre fra Chinatown til 382 Lafayette Street, hvor Screaming Mimi's ligger. Jeg købte ikke noget, da jeg ikke rigtig synes, at tøjet var mig. Det meste af tøjet var farverigt og mønstret og prangende, og ikke sort/gråt/hvidt som jeg plejer at gå i. Men jeg fortryder langt fra, at vi gik så langt. Det var en oplevelse i sig selv, at se det unikke tøj. Også måden selve butikken var indrettet på, var virkelig vild og anderledes, så fedt!
Jeg ser egentlig lidt New Yorks vintage-butikker som Danmarks genbrugs-butikker, men det var lidt dyrere end det. Ikke at det var dyrt, for mange af trøjerne lå på omkring 20$, og det er ikke mere end 120kr, så det er billigt nok. Noget af tøjet var dyrere, noget meget dyrere, så man kan vel sige, at der er lidt for enhver smag. Ud over tøj, har de også sko og smykker, og så lidt andre ting som hatte og fjerboaer. Rigtig fin butik, rigtig fin oplevelse. Vi snakkede btw med ejeren, en rigtig sød pige med sin helt egen, unikke stil - æblet falder ikke langt fra stammen ;). Hun fortalte, at der faktisk er mange danskere, der hører om butikken gennem bloggere. Det synes jeg var lidt sjovt. At jeg ikke er den eneste dansker, der har læst det på en blog.
Jeg er sikker på, at hvis jeg nu havde været en anden med en mere farverig, prangende stil, havde jeg absolut fundet noget i dette lille paradis. Hvis I kommer til New York en dag, så skal I love mig at prøve det. Om I køber noget eller ej, det er så meget det værd!


Som I kan se, er tøjet måske ikke helt mig. Men sjovt, unikt og prangende? I den grad. 

Jeg er stadig helt oppe at køre over indretningen. Der var bare så hyggeligt og alligevel så stilet. Så fedt.
Kvinden i den hvide kjole til venstre er ejeren, tjek hendes stil. Helt unik. Jeg ville aldrig kunne gå i samme kjole med en turkis sløjfe i håret. Men det klædte hende. Hun er sådan én, der har stil.

Sko alá Screaming Mimi's. Igen, tjek indretningen. Selv tapetet i skoreolerne. ALt passer sammen, selvom det alligevel passer sammen. Så fedt.

Vi var også i Washington Square Park. En ting, jeg var vild med her, var at der var så mange unikke mennesker. Der var flere der 'optrådte', nogle der sang og spillede på guitar. (Tjek billedet nedenunder). Midt i parken står et kæmpe springvand, der på en eller anden måde, er bygget lidt ned i jorden, så man kan side på en form for små trappetrin rundt langs kanten af springvandet. Det var rigtig hyggeligt, og der var rigtig mange børn, der legede i vandet. Sådan rigtigt legede og løb ind igennem springvandet. Der var også to asiatiske drenge, der spillede med bold.

Et eksempel på unikke mennesker. To drenge sad og spillede på guitar og sang. Det gav den allerede fede stemning et boost. Stemningen, den var faktisk sådan lidt magisk. Den var rigtig afslappet og sådan lidt 'hey, kom og vær dig selv og gør, som du har lyst til'. Det føltes rigtig rart, og stemningen var bare så glad.
Der lå folk rundt omkring på græsset og solede sig, og der sad folk på bænkene og læste. 

Parken ligger ikke så langt fra NYU, New York University, og dette skulle være stedet, rigtig mange studerende kommer og læser.

Senere på dagen, da far og ungerne var gået tilbage på hotellet, tog mig og Charlotte i Macy's. På billedet ser i Charlotte så lagt make-up af en meget, meget bøsset MAC-makeupartist. Han var rigtig sød, og faktisk også ret sjov, så det var bestemt noget, jeg ikke glemmer lige foreløbig.
Macy's er lidt ligesom Bloomingdale's, men alligevel ikke. Et sted, hvor alt er opdelt i, hvad det er, sko, undertøj, tasker, tøj, og så hvilket mærke, det er. Jeg kunne faktisk bedst lide Macy's, jeg ved ikke helt hvorfor. Måske fordi det var lidt mere mig? Noget af det, der var fedt, var, at der stadig var de gamle rulletrapper fra da Macy's blev bygget. Det var rigtig fint.




















































































































































































































Sidste dag i New York var på en måde meget mere afslappet end de andre dage. Vi gik ligeså meget, ja, men der var ikke rigtig så meget, vi skulle nå.

New York kostede mig tre vabler og rimelig mange penge. Men jeg fik så meget igen. Jeg har fået så utrolig mange minder og oplevelser, som vil være i mit hjerte forevigt. Ting, jeg vil kigge tilbage på med et smil. Selvom Thailand var fedt og selvom Los Angeles og San Francisco var fedt, så var New York bare en tand federe. Selvom det var varmt, til tider uudholdeligt, og selvom jeg savnede Magnus (savner, rigtig meget), så har New York (og Florida, hvor jeg stadig befinder mig), uden tvivl været mit livs ferie. Jeg føler mig hjemme i New York, blandt alle de forskellige mennesker og larmen fra de mange biler. Mellem højhusene midt i stemningen, der er så ubeskrivelig fed. Jeg kan slet ikke stå for, at man kan mærke mulighederne og friheden i luften.
Charlotte sagde, allerede den første dag, at hun sagtens kunne se mig gå rundt i New York om et par år med en Starbucks i den ene hånd og en mobiltelefon i den anden. Ved I hvad? Det kan jeg også. Jeg kommer tilbage, jeg skal tilbage. Uanset hvad.
For jeg elsker dette sted. Jeg skal have mere, må have mere.
New York, I love you.

Ingen kommentarer: